©Sonic / Sampler Media AB 2000-2016 | All rights reserved | Sonic, Box 466, 129 04 Hägersten, Sweden | +46 (8) 702 15 50

annons:
Banner

annons:
Banner

annons:
Banner

Den nya radio-DJ:n är en popstjärna
Av Pierre Hellqvist   
Tisdag 5 december 2006, 10:42
TIPS

Vad har Bob Dylan, Pete Townshend, Ludacris, Dave Alvin, Del McCoury, Eminem, Little Steven, David Johansen och Snoop Dogg gemensamt? Förutom att de är artister alltså. Jo, de är även radio-DJ:s på nätet. Vilket ju även våra egna Per Gessle och Howlin’ Pelle är på Nordic Rox. New York Times ägnar fenomenet en artikel. 

Joe Strummer hyllas på Kägelbanan
Av Pierre Hellqvist   
Tisdag 5 december 2006, 08:59
NYHET

Strax innan jul 2002 gick Joe Strummer bort. Nu, fyra år senare, ska Clash-sångarens namn, gärning och minne firas på Kägelbanan i Stockholm. Fredagen den 22 december samlas artister som Soundtrack Of Our Lives-Ebbot, Silverbullit-Simon, The Kid-Mary-Anne, The Plan-Theodor, Dynamo Chapel-Ekan och Florence Valentin-Love för att backas upp av husbandet The Go Getters under en kväll som går under namnet Hey Joe.

  I februari 2003 hölls på Debaser i Stockholm en annan hyllningskonsert till Strummer, där bland andra Howlin’ Pelle, delar av Backyard Babies, Kajsa Grytt, The Nomads, Joppe Pihlgren, Sahara-Maria, med flera, medverkade. Framför allt lät kvällen tala om sig för Ebba Gröns återförening – med Mick Jones från The Clash på gitarr. Spelningen gavs sedermera ut på DVD under namnet »Roots Rock Rebel«.

Adventskalender!
Av Johan Jacobsson   
Måndag 4 december 2006, 14:19
TIPS

Hos swankola.com återfinns en lysande och ljudlig adventskalender, en adventskalender väl värd att bokmärka eller börja använda som startsida. I dagens lucka hittar man till exempel en toppen-mp3:a signerad Barrhead Bands och ett recept på grillade räkor marinerade i  kokosnöt-rom. Julstämningen infinner sig med stormsteg!

   Tack till alltid utsökta PCL LinkDump för tipset. 

Hur låter en gangsa pemade?
Av Johan Jacobsson   
Måndag 4 december 2006, 13:37
TIPS

Nyttan med David Ahmeds sajt MakingMusic är dock odiskutabel. Ty ett ställe som samlar beskrivningar av och ljudprover från 347 olika instrument har man alltid användning för. 

Extravagant bonusläsning
Av Pierre Hellqvist   
Måndag 4 december 2006, 13:28
TIPS

Apropå Oxford American så bjuder tidskriften även på en del givande bonusmaterial på sin sajt. Exempelvis den här utfrågningen av olika musikproducenter som Jerry Wexler, Mitch Easter, Jim Dickinson och Mr. Collipark. Roligast är Jim Dickinson, så klart. På frågan om vilken som är den största utmaningen med att producera svarar han: »Putting your pants on.«

Best MySpace Band Dot Com
Av Johan Jacobsson   
Måndag 4 december 2006, 13:28
TIPS

Tja, nja, hm. Ett ställe där man kan rösta fram det bästa bandet på MySpace är väl i grund och botten en bra idé (musiktips! gratis promotion!), men något med bestmyspaceband.com får mig att tveka på dess nytta. I alla fall, visste ni inte att den sajten existerade förr så vet ni det nu.

Extravagant musikläsning
Av Pierre Hellqvist   
Måndag 4 december 2006, 13:14
TIPS

Den amerikanska tidskriften Oxford American är aktuell med sitt årliga musiknummer. Sam Cooke! Big Star! Special om sydstats-heavy metal! Special om countrymusik! Special om covers! Sun Ra! Eartha Kitt! Peter Guralnick! Plus en fulltankad CD med ett omsorgsfullt urval av blues-, country-, gospel- och rock’n’rollnödvändigheter.

Hippiemästerverk i deluxe-förpackning
Av Pierre Hellqvist   
Måndag 4 december 2006, 11:49
TIPS

The Byrds- och Crosby, Stills, Nash & Young-valrossen David Crosbys karriär har haft höga toppar och djupa dalar utan motstycke, såväl privat som kommersiellt och konstnärligt. Få av hans skivor i eget namn är vidare värda att kolla upp. Ett betydande undantag är första soloplattan »If I Could Only Remember My Name« – begåvat hippieflum inspelat av ett jätteego strax innan det imploderade i drogdopad självgodhet och galen självdestruktivitet. »If I Could Only Remember My Name« är skivan som barfotabarnet Devendra Banhart skulle offra sin bondkatt Mongoose för att få göra. Med gäster som Neil Young, Joni Mitchell, Jerry Garcia och Grace Slick är det tillbakalutad kalifornienavslappnat utan att gå över gränsen till det new age-nippriga.

  Passa på att kolla upp plattan nu när den släpps i en deluxe edition-variant av Rhino.

Ryan Adams - nu ännu mer galen
Av Pierre Hellqvist   
Fredag 1 december 2006, 15:47
NYHET

Han är långt mer produktiv än vad hans karriär mår bra av men ska väl ha någon sorts cred eller kanske bara pisk eller jag vet inte vad för att han inte verkar bry sig ett skit. Som för att understryka just det har Ryan Adams nu lagt ut TRETTON NYA album, innehållande HUNDRAFEMTIO låtar, på sin sajt, under alias som Sad Dracula, DJ Reggae, The Shit, Werewolph och Warren Peace.

Benjy Ferree-tävling!
Av Johan Jacobsson   
Torsdag 30 november 2006, 19:01
TIPS

Nu har du chansen att vinna en exklusiv sjua med singersongwriter-hoppet Benjy Ferree. Klicka här!

<< Första sidan < Föregående 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 Nästa > Sista sidan >>

Resultat 2711 - 2720 av 3398
egenbanner_sonic89.jpg
annons:
Banner
annons:
Banner
annons:
Banner
annons:
Banner
annons:
Banner